Mi a Google AMP?

A Google AMP Projekt egy eszköz arra, hogy a mobil eszközökön a weboldalak tartalmát gyorsan lehessen megjeleníteni, olvasni.  Ezzel a hagyományos tartalmak is gyorsabban fognak betöltődni, mert egy speciális AMP HTML formátumot használ a weboldal esetében az ilyen tartalom megjelenítése során. A mobil felhasználók speciális tartalmat fognak látni, amely tartalmazza a szöveget és a képeket, de tízszer gyorsabban töltődik be, mint a hagyományos formátumú tartalom

Miért fontos a Google AMP a keresőoptimalizálás szempontjából ?

A Google évek óta arról komunikál a felhasználók felé, hogy az algortimusában nagyon fontos szerepet tölt be a weboldalak gyors betöltődése. Kiemelt hangsúlyt fektetnek a mobil oldalak betöltédésére, mert a felhasználók egyre többet keresnek, olvasnak mobil eszközökön.

googleampHogyan működik a Google AMP?

Három lehetséges módja van a Google AMP működésének:

  • AMP HTML
  • AMP JS
  • AMP Cache

AMP HTML szigorú előfeldolgozású címkékeket használ, amelyek  korlátozott formázással rendelkező tagok, ilyenek a beágyaztott tagok (például: amp-embed, vagy pedig amp-img)

AMP JS egy erősen korlátozott JavaSCript fájl, amelyet külső forrásból tölt be asszinkron (háttérben) módon. Ezzel kerül szabályozásra a tartalom gyors  betöltődése, mert nem jelennek meg a vibráló képek és csak a tényleges szöveges tartalom lesz látható.  Az AMP JS a tartalmat helyezi előtérbe.  Mindezt azért, hogy a mobil eszköz erőforrásainak használatával takarékoskodni lehessen.

AMP Cache vagy a AMP Content Delivery Network (AMP CDN) egy olyan rendszere a Google-nak, amivel  az utolsó tartalmakat gyorsan lehet érzékelni és ezeket előtérbe helyezni. Ez a rendszer biztosítja azt, hogy ha egy kért tartalmat egyik országban nem kell megjeleníteni, de a másikban igen,  akkor a Google  abban az országban fog egy AMP tartalmat megjeleníteni, ahol többször kérik, és a szerver közelebb van.  A CDN minden alkalommal frissül, amikor egy cikket frissítenek vagy hozzáadnak az oldalhoz.

Pozitív hatással van az AMP a keresőoptimalizálásra és az online marketingre? 

A gyorsabb oldal betöltődés javítja a publikáló és az olvasó kapcsolatát.  A sebesség az AMP egyik legjobb hatása az oldalakra, vagyis így a keresőoptimalizálás is javulni fog.  Arról nem is beszélve, ha az oldalak gyorsabban töltődnek be, akkor kevesebb elégedetlen felhasználó lesz, aminek az eredménye növeli a nagyobb elkötelezettséget az oldalunkkal szemben.

1, AMP kompatibilis cikkek jobb eredményt érnek el a keresési rangsorban. 

Az AMP tartalamak gyorsaság melletti előnye, hogy a Google a keresési eredmények tetején jeleníti meg az AMP-vel megjelenített oldalakat. Jelenleg az AMP cikkek egy csúsztatható cikként jelennek meg, ezek után jelenleg nem kell fizetni, de sajnos nincs kizárva, hogy a jővőben szükséges lesz a fizetés ezután.

2, Fizetett keresések száma növekedhet. 

Miután a felhasználó megtekintette az AMP alapú tartalmat, a legvalószínűbb, hogy vissza fog térni az keresési listára. Ez vélhetően pozitívan fogja érinteni a fizetett hirdetéseket.

3, Google AMP minden publikálónak

A Facebook limitálta az instant cikkek megjelenítését a weboldal tulajdonos számára.  A Google AMP-vel – legyen az kicsi, vagy nagy weboldal -, egy vagy akár több cikkel is létrehozhatja a AMP oldalát, amivel gyorsabb elérést és több olvasót generálhat az oldalára.

4, Google AMP nyílt forráskódú

Nyílt forráskód, ami azt jelenti, hogy bárki használhatja. Nincsen korlátozás a webfejlesztőknek. Bármilyen ötletet bárki megvalósíthat. Az AMP valószínűleg meg fogja változtani a tartalomfejlesztést a világon.

5, Analitika az AMP-hez

Google szerint a legtöbb nagy analitikát készítő szolgáltató fel fog készülni az AMP oldalak követésére, és ezekből analitikák készítésére.

6, A tartalmakhoz több olvasó fér hozzá. 

Annak ellenére, hogy az AMP-s tartalmak főleg a Google keresési eredményeiben jelennek majd meg, de ez egyben versenyt is jelent a Facebook Instant cikkeivel.

7, Több funkció és formázási lehetőség a jövőben?

Jelenleg a formázási lehetőségek igen csekélyek, a Google ennek bővítését ígéri.

Negatív hatása az AMP-nek a keresőoptimalizálásra és az online marketingre

1, AMP-ben jelenleg űrlap nem helyezhető el

A legtöbb weboldal-tulajdonos célja a lead szerzés, jelenleg ez nem lehetséges a Google AMP korlátozott formázási lehetőségei miatt. Ez várhatóan a jövőben módosításra fog kerülni.

2, A Google AMP nem megoldás az oldal sebességre a normál weboldalak esetében

A Google AMP a blog bejegyzések és hír típusú oldalak esetében megoldás, nem segíti elő a vállalkozások céges weboldalainak sebességére. Az e-kereskedelmi oldalaknak nem célja a blog típusú bejegyzések készítése, és nem is preferálja a hagyományos HTML oldal használatát.

3, Fizetett keresési eredmények lejjebb csúsznak 

A Google AMP megjelenésével a fizetett hirdetések a keresési eredményekben lejjebb csúsznak, így kevesebben látják, ebből következik,hogy kevesebben fognak rákattintani.

4, Nincsenek külső stílus információk és Javascript

Ezek hiánya miatt a grafika és a felhasználói élmény elégé elhanyagolható. Minden weboldal-tulajdonosnak el kell döntenie, hogy mi a fontosabb neki: a márka vagy a tartalom. Felhasználói számára mi a fontosabb, mert ha a tartalom, akkor javasolt a Google AMP-re áttérni, főleg, ha a gyorsaság is fontos.

5, Domain Authority

Minden domain esetében van egy skála, amely pontszámok alapján rangsorolja a domain-eket.  A Google AMP által használt domain forma ezen rangsor szerint negatív tényezőként kerül besorolásra, ez közvetett hátrányt jelent azok esetében, akik a Google AMP oldalt használják.

6, A hirdetési tartalmak megjelenése biztosan változik

Ez egy nagyon jó lehetőség arra, hogy újra gondolják a hirdetők és a megjelenítők is a hirdetések megjelenítését az oldalon. Egy kimutatás szerint a felhasználók 16%-a blokkolja a hirdetéseket. Ez egyik oldalról negatív, mert a hirdetők kevesebb figyelmet fognak kapni a hirdetéseikkel. De javasolt lenne, hogy az AMP is kitaláljon egy hirdetési stratégiát

7. Fejlesztési költségvetés növelése

Ha nincsen a weboldal CMS-hez Google AMP támogatás, akkor ennek fejlesztését el kell végezni.  Ez költségnövekedéssel fog járni.

8. Nem ússzák meg a HTML oldalak az AMP-t 

Ez pozítiv és negatív hatása is egyben a Google AMP-nek. Pozítiv oldalon az áll, hogy a html oldalak hibátlanok legyenek, ami egyben előnyt is jelent a Google AMP oldalak számára. Ez viszont jobb felhasználói élményt jelent, mert a tartalom gyorsan letöltődik.  Negatívuma, hogy a fejlesztésre és a hiba keresésre időt (fejlesztői órát kell biztosítani).

Google AMP konkluzió

Az oldalsebesség egy nagyon fontos tényező a Google algoritmusban. Emellett fontos tényező a tartalmak gyors megjelenítése, ami egy másik fontos szempont a keresések során.

Ha egy weboldal főként blogbejegyzéseket és híreket jelenít meg, akkor ennek az oldalnak javasolt Google AMP oldalra áttérnie, mert fontos, hogy a mobilra optimalizált tartalmat jelenítsen meg, és hogy a keresőoptimalizálásban is jó helyezést érjenek el.

Tehetünk azon kívül valamit, hogy növeljük a sebességet az oldalon?  Nagyon fontos, hogy a sebességgel és teljesítménnyel optimalizáljuk az oldalt.  Mindenki számára javasolt a webhely teljesítményének javítása, és ezzel kapcsolatban javasolt a Google AMP-vel kapcsolatok ismeretének a bővítése is.