Mi a Google AMP?
A Google AMP Projekt egy eszköz arra, hogy a mobil eszközökön a weboldalak tartalmát gyorsan lehessen megjeleníteni, olvasni. Ezzel a hagyományos tartalmak is gyorsabban fognak betöltődni, mert egy speciális AMP HTML formátumot használ a weboldal esetében az ilyen tartalom megjelenítése során. A mobil felhasználók speciális tartalmat fognak látni, amely tartalmazza a szöveget és a képeket, de tízszer gyorsabban töltődik be, mint a hagyományos formátumú tartalom
Miért fontos a Google AMP a keresőoptimalizálás szempontjából ?
A Google évek óta arról komunikál a felhasználók felé, hogy az algortimusában nagyon fontos szerepet tölt be a weboldalak gyors betöltődése. Kiemelt hangsúlyt fektetnek a mobil oldalak betöltédésére, mert a felhasználók egyre többet keresnek, olvasnak mobil eszközökön.
Hogyan működik a Google AMP?
Három lehetséges módja van a Google AMP működésének:
- AMP HTML
- AMP JS
- AMP Cache
AMP HTML szigorú előfeldolgozású címkékeket használ, amelyek korlátozott formázással rendelkező tagok, ilyenek a beágyaztott tagok (például: amp-embed, vagy pedig amp-img)
AMP JS egy erősen korlátozott JavaSCript fájl, amelyet külső forrásból tölt be asszinkron (háttérben) módon. Ezzel kerül szabályozásra a tartalom gyors betöltődése, mert nem jelennek meg a vibráló képek és csak a tényleges szöveges tartalom lesz látható. Az AMP JS a tartalmat helyezi előtérbe. Mindezt azért, hogy a mobil eszköz erőforrásainak használatával takarékoskodni lehessen.
AMP Cache vagy a AMP Content Delivery Network (AMP CDN) egy olyan rendszere a Google-nak, amivel az utolsó tartalmakat gyorsan lehet érzékelni és ezeket előtérbe helyezni. Ez a rendszer biztosítja azt, hogy ha egy kért tartalmat egyik országban nem kell megjeleníteni, de a másikban igen, akkor a Google abban az országban fog egy AMP tartalmat megjeleníteni, ahol többször kérik, és a szerver közelebb van. A CDN minden alkalommal frissül, amikor egy cikket frissítenek vagy hozzáadnak az oldalhoz.
Pozitív hatással van az AMP a keresőoptimalizálásra és az online marketingre?
A gyorsabb oldal betöltődés javítja a publikáló és az olvasó kapcsolatát. A sebesség az AMP egyik legjobb hatása az oldalakra, vagyis így a keresőoptimalizálás is javulni fog. Arról nem is beszélve, ha az oldalak gyorsabban töltődnek be, akkor kevesebb elégedetlen felhasználó lesz, aminek az eredménye növeli a nagyobb elkötelezettséget az oldalunkkal szemben.
1, AMP kompatibilis cikkek jobb eredményt érnek el a keresési rangsorban.
Az AMP tartalamak gyorsaság melletti előnye, hogy a Google a keresési eredmények tetején jeleníti meg az AMP-vel megjelenített oldalakat. Jelenleg az AMP cikkek egy csúsztatható cikként jelennek meg, ezek után jelenleg nem kell fizetni, de sajnos nincs kizárva, hogy a jővőben szükséges lesz a fizetés ezután.
2, Fizetett keresések száma növekedhet.
Miután a felhasználó megtekintette az AMP alapú tartalmat, a legvalószínűbb, hogy vissza fog térni az keresési listára. Ez vélhetően pozitívan fogja érinteni a fizetett hirdetéseket.
3, Google AMP minden publikálónak
A Facebook limitálta az instant cikkek megjelenítését a weboldal tulajdonos számára. A Google AMP-vel – legyen az kicsi, vagy nagy weboldal -, egy vagy akár több cikkel is létrehozhatja a AMP oldalát, amivel gyorsabb elérést és több olvasót generálhat az oldalára.
4, Google AMP nyílt forráskódú
Nyílt forráskód, ami azt jelenti, hogy bárki használhatja. Nincsen korlátozás a webfejlesztőknek. Bármilyen ötletet bárki megvalósíthat. Az AMP valószínűleg meg fogja változtani a tartalomfejlesztést a világon.
5, Analitika az AMP-hez
Google szerint a legtöbb nagy analitikát készítő szolgáltató fel fog készülni az AMP oldalak követésére, és ezekből analitikák készítésére.
6, A tartalmakhoz több olvasó fér hozzá.
Annak ellenére, hogy az AMP-s tartalmak főleg a Google keresési eredményeiben jelennek majd meg, de ez egyben versenyt is jelent a Facebook Instant cikkeivel.
7, Több funkció és formázási lehetőség a jövőben?
Jelenleg a formázási lehetőségek igen csekélyek, a Google ennek bővítését ígéri.
Negatív hatása az AMP-nek a keresőoptimalizálásra és az online marketingre
1, AMP-ben jelenleg űrlap nem helyezhető el
A legtöbb weboldal-tulajdonos célja a lead szerzés, jelenleg ez nem lehetséges a Google AMP korlátozott formázási lehetőségei miatt. Ez várhatóan a jövőben módosításra fog kerülni.
2, A Google AMP nem megoldás az oldal sebességre a normál weboldalak esetében
A Google AMP a blog bejegyzések és hír típusú oldalak esetében megoldás, nem segíti elő a vállalkozások céges weboldalainak sebességére. Az e-kereskedelmi oldalaknak nem célja a blog típusú bejegyzések készítése, és nem is preferálja a hagyományos HTML oldal használatát.
3, Fizetett keresési eredmények lejjebb csúsznak
A Google AMP megjelenésével a fizetett hirdetések a keresési eredményekben lejjebb csúsznak, így kevesebben látják, ebből következik,hogy kevesebben fognak rákattintani.
4, Nincsenek külső stílus információk és Javascript
Ezek hiánya miatt a grafika és a felhasználói élmény elégé elhanyagolható. Minden weboldal-tulajdonosnak el kell döntenie, hogy mi a fontosabb neki: a márka vagy a tartalom. Felhasználói számára mi a fontosabb, mert ha a tartalom, akkor javasolt a Google AMP-re áttérni, főleg, ha a gyorsaság is fontos.
5, Domain Authority
Minden domain esetében van egy skála, amely pontszámok alapján rangsorolja a domain-eket. A Google AMP által használt domain forma ezen rangsor szerint negatív tényezőként kerül besorolásra, ez közvetett hátrányt jelent azok esetében, akik a Google AMP oldalt használják.
6, A hirdetési tartalmak megjelenése biztosan változik
Ez egy nagyon jó lehetőség arra, hogy újra gondolják a hirdetők és a megjelenítők is a hirdetések megjelenítését az oldalon. Egy kimutatás szerint a felhasználók 16%-a blokkolja a hirdetéseket. Ez egyik oldalról negatív, mert a hirdetők kevesebb figyelmet fognak kapni a hirdetéseikkel. De javasolt lenne, hogy az AMP is kitaláljon egy hirdetési stratégiát
7. Fejlesztési költségvetés növelése
Ha nincsen a weboldal CMS-hez Google AMP támogatás, akkor ennek fejlesztését el kell végezni. Ez költségnövekedéssel fog járni.
8. Nem ússzák meg a HTML oldalak az AMP-t
Ez pozítiv és negatív hatása is egyben a Google AMP-nek. Pozítiv oldalon az áll, hogy a html oldalak hibátlanok legyenek, ami egyben előnyt is jelent a Google AMP oldalak számára. Ez viszont jobb felhasználói élményt jelent, mert a tartalom gyorsan letöltődik. Negatívuma, hogy a fejlesztésre és a hiba keresésre időt (fejlesztői órát kell biztosítani).
Google AMP konkluzió
Az oldalsebesség egy nagyon fontos tényező a Google algoritmusban. Emellett fontos tényező a tartalmak gyors megjelenítése, ami egy másik fontos szempont a keresések során.
Ha egy weboldal főként blogbejegyzéseket és híreket jelenít meg, akkor ennek az oldalnak javasolt Google AMP oldalra áttérnie, mert fontos, hogy a mobilra optimalizált tartalmat jelenítsen meg, és hogy a keresőoptimalizálásban is jó helyezést érjenek el.
Tehetünk azon kívül valamit, hogy növeljük a sebességet az oldalon? Nagyon fontos, hogy a sebességgel és teljesítménnyel optimalizáljuk az oldalt. Mindenki számára javasolt a webhely teljesítményének javítása, és ezzel kapcsolatban javasolt a Google AMP-vel kapcsolatok ismeretének a bővítése is.